INTELIGENTNE ZARZĄDZANIE ENERGIĄ
Inteligentne zarządzanie energią w BMW serii 3 Limuzyna obejmuje standardowo takie technologie BMW EfficientDynamics, jak funkcja Auto Start Stop, Brake Energy Regeneration, elektryczne wspomaganie kierownicy i wskaźnik zmiany biegu. Ich harmonijne współdziałanie zapewnia ekologiczną mobilność i maksymalną wydajność.
Funkcja Auto Start Stop
Funkcja Auto Start Stop sprawia, że samochód zużywa paliwo tylko wtedy, gdy się porusza. Podczas postojów, na przykład na czerwonym świetle lub w korku, funkcja Auto Start Stop wykorzystuje potencjał oszczędności, wyłączając silnik, gdy tylko kierowca wyłączy bieg i zwolni sprzęgło (skrzynia manualna), lub gdy wyhamuje samochód do całkowitego zatrzymania (skrzynia Steptronic).
Wskazanie na wyświetlaczu informacyjnym sygnalizuje zadziałanie funkcji. Po naciśnięciu sprzęgła (skrzynia manualna) lub zwolnieniu hamulca (skrzynia Steptronic) silnik w ułamkach sekundy załącza się ponownie.
Nie ogranicza to w żaden sposób komfortu jazdy i bezpieczeństwa, ponieważ funkcja nie aktywuje się, gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury roboczej, temperatura wnętrza nie uzyskała jeszcze ustawionej wartości, stan naładowania akumulatora jest zbyt niski, albo gdy pracuje układ kierowniczy. Centralny sterownik w razie potrzeby uruchamia silnik również przy zatrzymanym samochodzie, np. gdy zacznie się on toczyć lub w razie zaparowania przedniej szyby. Na życzenie funkcję Auto Start Stop można w każdej chwili wyłączyć.
Odzysk energii hamowania
Każde hamowanie uwalnia energię kinetyczną, która przez długi czas pozostawała niewykorzystana w samochodach. Technologia odzysku energii hamowania zagospodarowuje ten potencjał i wytwarza prąd z energii kinetycznej uwalnianej przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu. Prąd ten ładuje akumulator. Dzięki inteligentnemu układowi zarządzania energią alternator nie musi już stale pracować. Rezultatem jest niższe zużycie paliwa i wyższa moc napędu – zgodnie z filozofią BMW EfficientDynamics.
Elektryczne wspomaganie kierownicy
Wspomaganie optymalnie dostosowuje się do aktualnej prędkości jazdy. Oznacza to bezpośrednie i precyzyjne działanie układu kierowniczego przy dużych prędkościach oraz zwrotność i łatwość skręcania podczas manewrów. Układ kierowniczy zużywa przy tym energię tylko wtedy, gdy jej faktycznie potrzebuje. Zmniejsza to zużycie paliwa i emisję spalin.
Zamiast pompy hydraulicznej stosowany jest silniczek elektryczny. Podczas gdy w konwencjonalnych układach pompa jest stale napędzana przez silnik, wspomaganie elektryczne pracuje tylko podczas poruszania kierownicą. Przy jeździe na wprost lub przy stałym skręcie kierownicy, np. na długich łukach, silnik elektryczny nie pracuje i nie zużywa energii. Elastyczne dostosowanie wspomagania kierownicy do aktualnej sytuacji podczas jazdy i prędkości zwiększa komfort kierowania.
Wskaźnik zmiany biegu
Odpowiednio wczesna i optymalna zmiana biegów pozwala, przede wszystkim w mieście i na dłuższych trasach, oszczędzić wiele paliwa. Elektronika silnika oblicza w zależności od sytuacji i prędkości obrotowej najbardziej wydajny aktualnie bieg, a strzałka na wyświetlaczu informacyjnym wskazuje, kiedy należy włączyć wyższy lub niższy bieg, aby oszczędzać paliwo. System rozpoznaje przy tym sytuacje wymagające intensywnego przyspieszania i podaje wskazówkę zmiany biegu przy odpowiednio wyższych obrotach. Również przy skrzyni Steptronic kierowca widzi w trybie manualnym zalecenia zmiany biegu. Testy porównawcze przeprowadzone przez BMW wykazały, że samochody ze wskaźnikiem zmiany biegu spalają o około 4 procent mniej paliwa.
Czytaj więcej